Introductie

Wim Borst werd op tamelijk late leeftijd professioneel keramist. Hij was 31 toen hij in 1977 voor het eerst ging exposeren. Als autodidact kreeg hij o.a. les van Ru de Boer en Emmy van Deventer.

Een vasthoudende geest en grote precisie kenmerken zijn carrière en zijn werk. Zijn werk is geworteld in de Nederlandse geometrisch-abstracte traditie maar hij past het idioom op een niet-academische en verfrissende manier toe. Binnen de zelfgekozen grenzen van de geometrische abstractie veroorlooft hij zich vrijheden in het gebruik van kleur, materiaal en thematiek. Zijn objecten bestaan over het algemeen uit meerdere onderdelen.

In de periode 1986 - 1998 combineerde hij keramiek met plexiglas.

De geometrische vormen met belijningen waren aanvankelijk gebaseerd op de rechthoek. Sinds 1998 hebben ronde vormen (cilinders, ovalen) de overhand gekregen. Naast de geometrische vorm is ook de behandeling van het materiaal voor Wim Borst van belang. De laatste jaren voegt hij organisch materiaal aan de klei toe zodat de huid van de objecten een steeds belangrijker rol krijgt.

In 1992 had hij een overzichtstentoonstelling in Museum Het Princessehof in Leeuwarden. De bijbehorende catalogus met een inleiding van Allaard Hidding geeft een helder overzicht van zijn ontwikkeling tot dan toe.

In 1998 werkte Wim Borst drie maanden in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch. Hier vond hij de atmosfeer en inspiratie om vrij te experimenteren. De textuur van het materiaal kreeg zijn speciale aandacht. Experimenten met allerlei soorten organische materialen leiden tot een nieuwe richting in zijn werk, die hij in zijn eigen atelier kon voortzetten.

In 2000 werd Wim Borst uitgenodigd om deel te nemen aan de Altech Ceramics Biennale in Zuid Afrika. Zijn werk werd bekroond met de Altech Merit Award.

In 2006 op de "XIX International Biennale of Contemporary Ceramics", Vallauris (Fr) wint hij de 'Prix de la Ville de Vallauris', Section 'Containers', met het object 'Rectangular Series, 2', 2005.

Wim Borst exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. Hij is lid van de NVK, Nederlandse Vakgroep Keramisten en de kunstenaarsvereniging 'de Vishal', te Haarlem. Hij is lid van de groep ceramiCVision.nl deze bestaat uit een aantal Nederlandse keramisten, zij ontmoeten elkaar sinds vijf jaar elke twee maanden. Tijdens deze ontmoetingen wisselen zij van gedachten over de inhoudelijke kant van hun vak. Daarnaast verzorgen zij naast hun individuele exposities, groepsexposities in binnen- en buitenland.

Zijn werk bevindt zich in particuliere collecties en in museumcollecties in binnen- en buitenland, zoals Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam, Boston Museum of Fine Arts Boston USA, Frans Halsmuseum Haarlem, Museum Keramion Frechen Duitsland, Magnelli Museum, Keramiekmuseum van Vallauris Frankrijk, Keramiekmuseum Het Princessehof Leeuwarden, en Stedelijk Museum Schiedam.